Hartcoherentie

Een verandering in je hart verandert alles

Een coherent hartritme verlaagt je bloeddruk, versterkt je immuunsysteem, vermindert stress, doet je energie toenemen en verhoogt je productiviteit.  Hoe vaker en hoe langer je in een staat van hoge hartcoherentie verkeert, hoe meer je lichaam en geest in balans zijn. Gevoelens van liefde blijken de sterkste emoties om dat te bewerkstelligen.

Hartcoherentie kun je trainen. Door bewust anders te gaan ademhalen, denken en voelen, kun je je hartritme beïnvloeden. Hartcoherentie brengt innerlijke rust, maar het is geen ontspanningstechniek. Je kunt coherentie bereiken in alle situaties in je leven, ook tijdens zware lichamelijke inspanning, vreugde of verdriet.

Oefenen met hartcoherentie kan een waardevol onderdeel uitmaken van de therapie, vooral als je angst- of stressklachten hebt.

 Wat is hartcoherentie?

Een gezond hart klopt regelmatig. Toch zijn de pauzes tussen twee hartslagen nooit even lang. Bij bijvoorbeeld 60 slagen per minuut slaat je hart niet precies elke seconde. Een gezond hart klopt dan weer iets sneller, dan weer iets langzamer. En dat in een regelmatig tempo. Hartcoherentie betekent dat het hart regelmatig afwisselt tussen iets sneller en iets langzamer kloppen.

Het is bewezen dat het hartritme (het ritme tussen twee hartslagen) je emotionele toestand beter weerspiegelt dan enig ander orgaan.  Als je bang bent, gespannen of gefrustreerd dan ontstaat er chaos in je hartritme en je autonome zenuwstelsel. Wanneer je je vertrouwd of gewaardeerd voelt, of als je geniet van leuke dingen, dan heeft je hartritme een veel glooiender, coherent patroon.

Onze hartslag, hersengolven en ademhaling hebben allemaal een bepaald ritme. Bij hoge hartcoherentie gaan deze ritmes resoneren, daarbij treffen twee of meer trillingen van (bijna) gelijke snelheid elkaar waardoor een vibratie ontstaat. In dat geval communiceren ons brein, hart, zenuwstelsel en hormoonsysteem optimaal, het lichaam verbruikt efficiënt zijn energie. Je kunt helder denken en je bent op je best.

Meer hierover kun je nalezen in een artikel uit het tijdschrift Ode.